Heading

INHOUDSOPGAVE
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit ondernemer
Artikel 3 – Werkingssfeer
Artikel 4 – Sluiten van de overeenkomst
Artikel 5 – Verplichtingen van de ondernemer
Artikel 6 – Verplichtingen van de opdrachtgever
Artikel 7 – Wijziging van de opdracht
Artikel 7 – Onvoorziene complicaties
Artikel 9 – Oplevering
Artikel 10 – Betaling in termijnen
Artikel 11 – Eindafrekening
Artikel 12 – Opschorting van de betaling
Artikel 13 – Niet nakomen betalingsverplichting
Artikel 14 – Garantie
Artikel 14a – Aanbetaling
Artikel 15 – GeschillenI. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 – Definities
In deze Uitvoeringsvoorwaarden wordt verstaan onder:
Consument: natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf;
Opdrachtgever: opdrachtgever die handelt als consument dan wel in de uitoefening van een
beroep of bedrijf;
Ondernemer: opdrachtnemer die bedrijfsmatig kleinschalige
werkzaamheden in, aan en rond bouwwerken verricht;
Het werk: het totaal van de tussen de opdrachtgever en de ondernemer
overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de ondernemer
geleverde materialen;
Meer- en minderwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan of verminderingen van
het overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging van
de overeengekomen prijs;
Geschillencommissie: de Geschillencommissie Klussenbedrijven van de Stichting
Geschillencommissies voor Consumentenzaken (Postbus 90600, 2509 LP
Den Haag, www.degeschillencommissie.nl).
Artikel 2– Identiteit van de ondernemer
AW-CV Klus en Installatiebedrijf
De Groene Voorwaarts 469
7325 AT Apeldoorn
Telefoonnummer: 0618776651
E-mail: awcv@ziggo.nl
KvK: 82959706
BTW nummer: NL002740897B70
Artikel 3 – Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod en overeenkomsten tussen
opdrachtgever en ondernemer.
II. AFSPRAKEN
Artikel 4 – Sluiten van de overeenkomst
1) De ondernemer draagt er zorg voor dat elke opdracht in beginsel schriftelijk wordt
vastgelegd in een opdrachtformulier. Een opdracht omvat een duidelijke omschrijving
van de te verrichten werkzaamheden met:
a) een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aanduiding
van de duur van het werk;
b) de prijs van het werk;
c) de betalingswijze.2) De opdrachtgever en de ondernemer kunnen afspraken maken op basis van twee
prijsvormingsmethoden:
a) vaste prijs;
b) regie.
3) Van een vaste prijs kan bij de eindafrekening uitsluitend worden afgeweken op grond van
een bepaling in deze VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden. Bij regie komen opdrachtgever en
klussenbedrijf overeen dat de gemaakte kosten van de ondernemer worden vergoed;
tevoren wordt het uurtarief vastgesteld en zo mogelijk ook de andere kosten; bij iedere
afrekening maakt de ondernemer een opstelling van de bestede uren en alle overige kosten,
waaronder de kosten van materialen die op de opdracht betrekking hebben.
Bij regie kan desgewenst een richtprijs worden afgegeven. Een richtprijs geldt als een zo
nauwkeurig mogelijke schatting van de uiteindelijk verschuldigde totaalprijs; deze schatting
betreft het aantal te besteden uren en/of de te verwerken materialen en/of de overige
kosten. Een combinatie van de twee prijsvormingsmethoden (deels vaste prijs, deels regie) is
eveneens mogelijk.
4) Indien de opdrachtgever een consument betreft, zullen alle prijzen inclusief BTW vermeld
worden.
5) De ondernemer draagt er zorg voor dat deze Algemene Voorwaarden tijdig aan de
opdrachtgever ter hand worden gesteld, doch uiterlijk ten tijde van het sluiten van de
overeenkomst.
6) Indien de opdrachtgever geen consument is, geldt, dat:
a) partijen uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst
van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW dan wel een
aannemingsovereenkomst in de zin van artikel 7:750 e.v. BW en uitdrukkelijk niet
beogen om een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;
b) partijen ervoor kiezen om in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van
thuiswerkers of gelijkgestelden zoals bedoeld in de artikelen 2b en 2c
Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965 en de artikelen 1 en 5 van het Besluit aanwijzing
gevallen waarin arbeidsverhouding als dienstbetrekking wordt beschouwd (Besluit van
24 december 1986, Stb. 1986, 655), buiten toepassing te laten en daartoe deze
overeenkomst opstellen en ondertekenen voordat uitbetaling plaatsvindt;
c) opdrachtgever zich er uitdrukkelijk mee akkoord verklaart, dat de ondernemer ook ten
behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht, en
d) opdrachtgever verklaart zich ervan te hebben vergewist, dat ingeval van een
aannemingsovereenkomst de ondernemer de werkzaamheden uitsluitend verricht in
het kader van de onderneming.
III. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 5 – Verplichtingen van de ondernemer
1. De ondernemer staat ervoor in, dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in
overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst en dat het gebruik maakt van
deugdelijke werkwijzen.2. De ondernemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel
zelfstandig, verricht deze naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de
opdrachtgever. Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal de ondernemer,
voor zover redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen en
instructies van de opdrachtgever omtrent het resultaat van de opdracht.
3. De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde
voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de
uitvoering van het werk.
4. De ondernemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op:
− onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden voor zover de ondernemer deze kent
of redelijkerwijs behoort te kennen;
− onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
− kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
− gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de
opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
− een en ander voor zover deze zich vóór of tijdens de uitvoering van het werk aan de
ondernemer openbaren en de ondernemer terzake deskundig moet worden geacht.
5. Indien de ondernemer één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is
het gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.
Artikel 6 – Verplichtingen van de opdrachtgever
1. De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter
beschikking gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen èn voor de juistheid van
de door hem verstrekte gegevens.
2. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de ondernemer zijn werkzaamheden tijdig en
deugdelijk kan verrichten.
3. Indien de opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is
hij gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.
4. De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
− onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
− onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
− kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
− gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de
opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de waarschuwingsplicht van de ondernemer op grond van artikel 4 lid 4.
Artikel 7 – Wijziging van de opdracht
Partijen kunnen meer- en minderwerk overeenkomen, waarbij de ondernemer ervoor zorgdraagt
dat zulks schriftelijk wordt vastgelegd met inbegrip van het akkoord van de opdrachtgever.
Artikel 8 – Onvoorziene complicaties
1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet de ondernemer hiervan zo spoedig
mogelijk mededeling aan de opdrachtgever.
2. Indien de ondernemer de opdrachtgever niet kan bereiken, dient de ondernemer het werk te
onderbreken, behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.3. Eventuele extra kosten, die de ondernemer moet maken in verband met een onvoorziene
complicatie die onmiddellijk handelen vereist en die noodzakelijk zijn ter beperking van de
schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed, tenzij de schade aan de ondernemer
is toe te rekenen.
Artikel 9 – Oplevering
1. Na voltooiing van het werk nodigt de ondernemer de opdrachtgever uit voor oplevering van
het uitgevoerde werk. De opdrachtgever dient hierop binnen een redelijke termijn te
reageren en kan het werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder
aanwijzing van de gebreken.
2. Indien er gebreken worden geconstateerd, die door de ondernemer dienen te worden
hersteld, zal de ondernemer deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee
weken na de opleveringsdatum herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van
omstandigheden die buiten de risicosfeer van de ondernemer vallen.
IV. BETALING
Artikel 10 – Betaling in termijnen
1. Indien partijen betaling in termijnen zijn overeengekomen, geschiedt betaling in
evenredigheid met de voortgang. De betaling dient uiterlijk twee weken na ontvangst van de
rekening plaats te vinden.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichtingen
terzake voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid
betaling op te schorten.
Artikel 11 – Eindafrekening
1. De ondernemer zal de eindafrekening tijdens de oplevering aan de opdrachtgever ter hand
stellen ofwel zo spoedig mogelijk na de oplevering doen toekomen.
2. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op regie (al dan niet in combinatie met een
richtprijs), bevat de eindafrekening een opstelling van de bestede uren, geleverde materialen
en overige kosten (zoals gereedschapshuur, parkeergelden, precario, e.d.).
3. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op een vaste prijs, bevat de eindafrekening een
opstelling van de vaste prijs, het eventuele ‘meer- en/of minderwerk’ en eventuele extra
kosten op grond van onvoorziene complicaties.
4. De eindafrekening bevat tevens een opstelling van eventueel door de opdrachtgever reeds
betaalde bedragen en van het resterende saldo.
5. Alle betalingen dienen binnen 2 weken na ontvangst van de rekening plaats te vinden, tenzij
partijen een andere termijn zijn overeengekomen.
Artikel 12 – Opschorting van de betaling
1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het
recht de betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in
redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
2. Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde
gebrek, heeft de ondernemer het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het
teveel opgeschorte bedrag.Artikel 13 – Niet nakomen betalingsverplichting
1. Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling
wettelijk in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de ondernemer na het verstrijken van de
betalingstermijn (als bedoeld in artikel 9 lid 1 en artikel 10 lid 5) één betalingsherinnering.
Daarin wijst hij de opdrachtgever op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegenheid binnen
twee weken na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
2. Over betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen vanaf
het verstrijken van de betalingstermijn (als bedoeld in artikel 10 lid 5) tot de dag van
ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
3. De ondernemer is na verloop van de in lid 1 genoemde termijn bevoegd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag.
V. GARANTIE
Artikel 14 – Garantie
1. De ondernemer garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken
gedurende een termijn van een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen,
tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het werk. Indien partijen een langere
termijn zijn overeengekomen, dient dit op het opdrachtformulier vermeld te staan. Het
voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na die periode voor eventuele gebreken in
het werk aansprakelijk kan zijn op grond van de wet.
2. De gebreken, als bedoeld in lid 1, zijn gebreken die niet eerder dan het moment van
ontdekking door de opdrachtgever onderkend hadden kunnen worden en door de
opdrachtgever zo spoedig mogelijk daarna schriftelijk aan de ondernemer zijn meegedeeld.
Artikel 14a – Aanbetaling
1. De ondernemer kan van de opdrachtgever een aanbetaling vragen tot zekerheid van de
verplichtingen die hij ter uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden moet aangaan.
2. Partijen kunnen ook overeenkomen, dat de opdrachtgever op andere wijze aan de
ondernemer de in het eerste lid bedoelde zekerheid verschaft, bijvoorbeeld door gebruik te
maken van een dienstverlener, die zijn transacties afwikkelt via een door de Nederlandse
Bank geregistreerde betaaldienstverlener.
3. De ondernemer biedt de opdrachtgever een passende zekerheid voor een door de
opdrachtgever gedane aanbetaling, bijvoorbeeld door de levering van materialen onder
rembours op het adres van de opdrachtgever of door gebruik te maken van een
dienstverlener, die transacties afwikkelt via een door de Nederlandse Bank geregistreerde
betaaldienstverlener.
VI. GESCHILLEN (tussen consument en klussenbedrijf)
Artikel 15 – Geschillen
1. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van
overeenkomsten met betrekking tot het door de ondernemer geleverde werk kunnen zowel
door de consument als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de
Geschillencommissie.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend.3. Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk twaalf maanden na
het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil doen, moet hij de
consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De
ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde
termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor
haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd
toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend
advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.